Goede voornemens, bijna iedereen heeft ze voor dit jaar alweer gesteld..

Ieder jaar is het weer de kunst om een heel rijtje met goede voornemens op te sommen voor het nieuwe jaar en ook dit jaar heb ik er al weer vele voorbij zien komen. Natuurlijk goed om je levensstijl positief te willen veranderen of aanpassen, maar hoe houd je deze goede voornemens vol?

Vaak begint men vol goede moed aan een goed voornemen, zoals 10 kilo afvallen of stoppen met roken. Helaas ebt dit enthousiasme vaak snel weg.. Dat kan komen door tegenslagen, waardoor iemand de handdoek (weer) in de ring gooit. Erg jammer.. want als je écht wat wilt bereiken, dan kan het!

 Hieronder hebben wij dan ook een aantal tips beschreven hoe je deze goede voornemens wél volhoudt.

Goede voornemen volhouden | Edis

1) Breng structuur en regelmaat aan

Dit is misschien wel de allerbelangrijkste, structuur en regelmaat aanbrengen. Wil je bijvoorbeeld 3 keer per week naar de sportschool gaan? Plan dit dan op vaste dagen, zodat je elke week weet waar je aan toe bent. Zorg dat dit dan ook in je basis planning staat en dat je alle ‘’leuke’’ activiteiten hier omheen plant. Door deze structuur en regelmaat kun je ook wennen aan het feit dat het sporten nu een onderdeel is van jouw leven.

2) Bekijk je doel breder en kies een thema

Een thema kiezen voor jouw goede voornemen klinkt in eerste instantie wellicht kinderachtig, maar het werkt echt. Om weer terug te komen op het voornemen om 10 kilo af te vallen, is het goed om hier een groter geheel van te maken. Het thema wat je dan kan voornemen is ‘’gezonder in het leven staan’’. Dan is het voornemen om 10 kilo af te vallen een klein onderdeel van het gehele voornemen. Zodra jouw doel om 10 kilo af te vallen niet is behaald, kun je toch op een andere manier aan jouw goede voornemen werken. Denk hierbij aan het inlezen in gezonde voeding of vaker de fiets pakken. Hierdoor heb je minder snel het ‘’faal’’ gevoel en kun je op andere manieren toch in stappen aan jouw doel werken.

3) Zet kleine stappen in plaats van hele sprongen tegelijk

Het is de kunst om in kleine stappen jouw doel te bereiken. Van 0 keer sporten naar 5 keer per week, dat is dan ook een té grote stap. Er is waarschijnlijk een reden waarom je voorheen niet naar de sportschool ging. Door stap voor stap jouw voornemen in jouw leven toe te passen, wen je er sneller aan. Bedenk daarom ook welke stappen jij kan zetten om jouw doel te bereiken. Als het ware is het een brainstorm sessie met je jezelf, waarmee je alles opschrijft wat jou te binnenschiet. Gedurende het hele jaar kun je dan ook verschillende ‘’taken’’ eraf pakken.

Wij gaan de bovenstaande punten integreren in het uitstippelen van onze doelen, jij ook?

Buiten het feit dat het stoppen met roken en het afvallen twee veel voorkomende voornemens zijn, is het hebben van een leuke en passende baan ook erg belangrijk om goed in je vel te zitten. Een goede ‘’fit’’ tussen jou en jouw functie en organisatie is van belang om met veel plezier naar je werk te gaan. Wanneer een baan te makkelijk of juist te zwaar is, kan dit behoorlijk wat stress opleveren.

Onze goede voornemen is dan ook om in 2019 nóg meer mensen gelukkig te maken met een leuke baan!! Mogen wij jou helpen?

Edis regelt ...

Edis staat voor ontwikkeling en vooruitgang. Voor ambitieuze carrièremakers die openstaan voor een volgende stap. Zien we de energie en potentie waar we van houden, maar vinden we niet direct een goede match, ook dan laten we niet los. We gaan actief op zoek tot je helemaal op je plek bent!