Zo speelt jouw bedrijf in op de krappe arbeidsmarkt

In bijna alle bedrijfstakken steeg het aantal openstaande vacatures sinds begin dit jaar en blijft toenemen. Ook de vraag naar technische vakmensen wordt steeds urgenter. In het laatste kwartaal van 2017 waren er naar schatting van het UWV 60.800 openstaande vacatures voor de technische beroepen, terwijl de werkloosheid daalt. Niet zo vreemd dus, dat het steeds lastiger blijkt om geschikt personeel te vinden. Het schaap met de 5 poten zit meestal al elders. Wij nemen je graag mee in een aantal aandachtspunten om te navigeren door deze krappe arbeidsmarkt.

casual curly hair denim 1587036 [1]

1: Vergeet je huidige werknemers niet!

Dit is het moment voor werknemers om eens rond te kijken en zich te oriënteren op een baan buiten jouw bedrijf. Niet alleen de arbeidsvoorwaarden spelen hierin een rol, maar vooral kansen op ontwikkeling en doorgroei en hoe de medewerker zijn huidige baan of bedrijf ervaart. Op zich is dit een prima gegeven, deze mensen komen wellicht bij jou terecht. Niet zo prettig alleen, als jouw eigen personeel net zo hard op zoek is naar een andere baan. Benut jij de volledige kunde en talenten van jouw medewerkers? Is er een budget voor opleidingen en trainingen om medewerkers uitdagingen te blijven bieden?

Waarom dit belangrijk is:

het verloop binnen een organisatie vertelt veel over de cultuur binnen het bedrijf. Niet alleen kan dit potentiële nieuwe collega’s afschrikken, maar het beïnvloedt zeker ook de sfeer op het werk. Bovenal is het eenvoudiger (én vaak goedkoper) om je huidige personeel tevreden te houden en zo de achterdeur dicht te timmeren. Het is immers erg lastig om personeel met dezelfde kennis en ervaring in jouw bedrijf te vinden.

Wat kun je doen:

Het zijn juist de organisaties waar de medewerkersbeleving het hoogst is, een organisatie waarbij de werknemers aangeven dat hun potentieel benut en ontwikkeld kan en mag worden, waar mensen liever kiezen om te blijven dan te vertrekken onder deze omstandigheden. Zorg dus dat naast het aantrekken van mensen, het behouden van mensen ook hoog op de lijst staat.

2: Hoe ziet men jouw bedrijf?

Doordat iedereen zo op zijn gemak is met het internet, begint de zoektocht naar een baan precies daar. De website van het bedrijf wordt bekeken, medewerkers op LinkedIn opgezocht en er zijn tegenwoordig zelfs vergelijkingswebsites voor werkgevers waar werknemers hun ervaringen delen. Niet zo gek dus dat dit een grote rol speelt bij de beeldvorming van een kandidaat.

Waarom dit belangrijk is:

een bedrijf dat een sterk beeld uitdraagt, is een interessante potentiële nieuwe werkplek. Logisch, toch?

Wat kun je doen:

betrek de HR-afdeling bij marketing, of andersom. Door niet alleen klanten te proberen te benaderen over jouw dienst of product, maar ook uitdragen dat jouw bedrijf er één uit duizenden is, zal op termijn zijn vruchten afwerpen. Bovendien hoeft deze inspanning geen handenvol geld kosten, Social Media zijn prima alternatieven, die ook nog eens een groot bereik hebben en de mogelijkheid hebben om een persoonlijk tintje toe te voegen.

Ook kun je zelf minder ervaren werknemers opleiden tot de functie die jij nodig hebt. Medewerkers met minder ervaring compenseren dit veelal met een flinke dosis enthousiasme en leergierigheid. Maak hier gebruik van! 

3: Laat een professional je helpen

Een uitzendbureau is al lang niet meer wat het vroeger was. Edis heeft zich gespecialiseerd in 3 takken van sport; Techniek, Civiele Techniek en Bouw, plus alle commerciële en officefuncties die gelieerd zijn aan deze branches. De consultants hebben een brede kennis van de markt en een groot netwerk. Zij weten kandidaten te bereiken die latent zoekend zijn en zorgen er voor dat bedrijf en kandidaat met elkaar in contact komen. Wist je trouwens al dat Edis ook assessments afneemt?

Waarom dit je verder kan brengen:

Een buitenstaander kan gemakkelijker kritisch naar de functie-eisen kijken en je vertellen wat mogelijk is. Soms kan een kandidaat met de juiste ervaring, maar geen diploma ook een prima match zijn. De consultant zal dit uiteraard eerst onderzoeken en stelt de kandidaat pas voor, als hij of zij vertrouwen heeft in de kandidaat. Het is ons al meer dan eens gelukt om een onverwachte match te maken door verder te kijken dan alleen functietitel en opleiding op het cv van de kandidaat.

Bovendien hebben we graag een beeld van jouw bedrijf. Op die manier is het samenwerken niet alleen prettiger, maar komen wij ook met passend advies en kunnen zo onze zoektocht naar de perfecte kandidaat aanscherpen waar nodig.

edis home right(1)

Edis regelt...
de beste match

Edis staat voor ontwikkeling en vooruitgang. Voor ambitieuze carrièremakers die openstaan voor een volgende stap.

Zien we de energie en potentie waar we van houden, maar vinden we niet direct een goede match, ook dan laten we niet los. We gaan actief op zoek tot je helemaal op je plek bent!